Contact: 06- 16 79 34 39

Over mij

Hannah van Seters

Geaard

In mijn begeleiding maak ik optimaal gebruik van mijn eigen sterke kanten. Anderen vertellen me, dat ze me ervaren als een geaarde, wijze vrouw, waar je geestelijk even uit kunt rusten en die ook het vermogen heeft om je je eigen valkuilen te laten zien. Iemand die enthousiasmeert en die je stimuleert om je gaven te gebruiken.

Inspiratie

Hoofd, hart en handen. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, zo leerde mijn tante mij al vroeg. Als oprichtster van een Jenaplanschool droeg zij uit dat begrip, bezieling en uitvoering allemaal even belangrijk zijn bij het geven van onderwijs. Dit werd een inspiratie voor de rest van mijn leven.

Onderwijs, kunst en spiritualiteit

Het geven van onderwijs zit in mijn genen, maar ook kunst, psychologie en spiritualiteit hebben me van kind af aan geboeid. Op al deze gebieden heb ik kennis opgedaan, opleidingen gevolgd en me steeds verder bekwaamd. Hoofd , hart en handen bleek in alle gevallen een belangrijk uitgangspunt.

Meer over mijn activiteiten:

In het onderwijs

Met name geïnspireerd door mijn tante begon ik in de jaren ’70 met de PABO. Later in mijn leven heb ik meerdere rollen in het onderwijs vervuld:

Educatieve therapie
Gedurende veertien jaar heb ik onderwijs gegeven aan kinderen binnen de setting van Curium, een kinderpsychiatrisch centrum. Binnen mijn ‘klas’ oefenden de leerlingen, die uitgevallen waren in het onderwijs om weer naar school te gaan. Ik werkte er onder meer met kinderen met ASS, ADHD, ADD of een eetstoornis.

Speciaal onderwijs
Sinds 2006 ben ik ambulant begeleider in het onderwijs. Vanuit een school voor speciaal onderwijs geef ik begeleiding aan leerlingen met gedragsproblemen in het regulier onderwijs. Ik heb een cursus gedaan voor het ambulant begeleiden in het onderwijs en ik ben gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen met een autismespectrumstoornis.

Rots en water, kiezel en druppel
Ik ben gecertificeerd ‘Rots en Water’ -trainer. Als ambulant begeleider heb ik ervaring met het geven van de ‘Rots en Water’- training aan kinderen met gedragsproblemen, in het bijzonder aan kinderen met een autismespectrumstoornis.

In de kunst

Kunstzinnige jaren
Toen mijn kinderen naar de Vrije School gingen deed ik de kunstzinnige jaren bij ‘De Kleine Prins’. In die jaren maakte ik kennis met de heilzame werking van het tekenen, schilderen en het boetseren. Hierbij worden ook weer hoofd, hart en handen aangesproken: het waarnemend tekenen is vooral een activiteit van het hoofd. In het schilderen wordt het gevoel aangesproken en bij het boetseren ben je handelend bezig.

Kunstgeschiedenis
In de jaren ’90 studeerde ik kunstgeschiedenis aan de universiteit van Leiden. Voor mijn eindscriptie koos ik de verbeelding van de ontmoeting tussen Maria en Elisabeth. In dit beeld zag ik de kwaliteit van het ontmoeten: open voor elkaar, in liefdevolle aandacht en respect. In deze kwaliteit van ontmoeten vind ik de basis voor de begeleiding in mijn praktijk. In het zoeken naar mijn vorm van overdracht, werd de kunstgeschiedenis voor mij ook een ingang naar de diepere lagen van ons zijn.

In de psychologie en spiritualiteit

Spirituele verloskunde
Bij de spirituele verloskunde (= verloskunde van de geest) heb ik het symbolisch leerjaar gevolgd. Hier heb ik vooral mijn liefde voor de natuur teruggevonden. Ik heb ervaren dat de natuur helend is. Ook raakte ik er gegrepen door het Zenboeddhisme: dagelijkse meditatie en leven in het hier en nu.

Integraal toegepaste psychologie
In 2005 begon ik de opleiding bij het Instituut voor Integraal Toegepaste Psychologie. Ook hier vond ik weer ‘hoofd, hart en handen’. We kregen praktische psychologische concepten, maakten ruimte voor meditatie, gebed en stilte en deden regelmatig energetisch werk. Ook werkten we met dromen. Na de opleiding stond ik opnieuw bezield in mijn werk en relaties.

Reiki
Ik heb Reiki I en II gedaan. Toen mijn kinderen klein waren, hadden ze wel eens pijn, doordat ze gevallen waren of ziek. Ik ontdekte dat ik met mijn handen de pijn kon weghalen, of verlichten. Reiki sloot daar helemaal bij aan. Het heeft mij nog gevoeliger gemaakt voor de universele energie, die er is om te laten stromen en door te geven.